Тіркелмеген «Атажұрт» париясының мүшелері...
Орталық Азиядағы Тұрақты даму жөніндегі азаматтық қоғам ұйымдарының жұмыс тобының қызметіне арналған бөлімге қош келдіңіз. Бұл жоба аймақтағы азаматтық қоғамның әлеуетін арттыру және адам құқықтарын қорғауды ілгерілету мақсатында Адам құқықтары және заңдылықты сақтау жөніндегі Қазақстан халықаралық бюросы (КМБПЧ) тарапынан жүзеге асырылуда.
Толығырақ ақпарат алу үшін тиісті бөлімді таңдаңыз.
Адам құқықтары мен заңдылықты сақтау жөніндегі Қазақстан халықаралық бюросы (АҚҚХБ) бастаған «Орталық Азиядағы тұрақты даму бойынша азаматтық қоғам ұйымдарының жұмыс тобы» жобасы туралы қысқаша ақпарат
Белгілі «Freedom House» құқық қорғау ұйымының «Еркіндік индексі» бойынша Орталық Азияның бес мемлекеті де шоғырланған авторитарлық режимдері бар еркін емес елдер санатына жатады.
Бұрынғы кеңестік аймақтың мемлекеттері (Қазақстан, Қырғызстан, Тәжікстан, Түркіменстан және Өзбекстан) 1991 жылы тәуелсіздік алғаннан бері әртүрлі жолдарды ұстанды, бірақ олардың барлығы да адам құқықтарының жүйелі түрде бұзылуы мен құқық қорғаушыларды қудалауды бастан кешірді. Саяси құқықтар мен азаматтық бостандықтар, соның ішінде сөз бостандығы, жиналыстар және бірлестіктер құқықтары аймақта әртүрлі дәрежеде қысымға ұшырайды. Сыбайлас жемқорлық, негізсіз қамауға алу және түрмелердегі қатыгездік бес штатта да жиі кездеседі. Орталық Азияда құқық қорғаушылар мен тәуелсіз азаматтық қоғам ұйымдарының жұмыс істеуі өте қиын. Түркіменстанда тәуелсіз құқық қорғау ұйымдары жоқ, Өзбекстанда аз саны бар, Тәжікстанда мұндай ұйымдарға қысым күшейіп келеді. Қазақстан мен Қырғызстанда тәуелсіз құқық қорғаушылар мен азаматтық қоғам ұйымдарына (ХҚО) шектеусіз жұмыс істеуге рұқсат етілгенімен, олар еркін араласуға және саяси астарлы айыптауларға, сондай-ақ «шетел агенттері», «шетелдік өкілдер» немесе шетелдік қаржыландыруды алатын ұйымдар мен жеке тұлғалар деп аталатын стигматизацияға ұшырайды.Халықаралық қаржы институттарының (ХҚИ) саясаттары мен тетіктері азаматтық белсенділерге адам құқықтары мен қоршаған ортаны қорғау үшін қуатты құралдар береді. Алайда оларды тиімді пайдалану үшін стандарттарды терең түсіну, процестерге белсенді қатысу және тұрақты мониторинг қажет. Азаматтық қоғам ХҚИ қаржыландыратын жобалардың ашықтығы мен есептілігін қамтамасыз етуде негізгі рөл атқаруы тиіс, осылайша олардың халықаралық стандарттарға және жергілікті қауымдастықтардың мүдделеріне сай болуын қадағалау қажет.
ФАТФ азаматтық қоғамға шамадан тыс реттеуге және мемлекеттің репрессивті шараларына қарсы тұру үшін пайдалануға болатын бірқатар құралдар ұсынады. ФАТФ стандарттары терроризмді қаржыландырумен және ақшаны жылыстатумен күресуге бағытталғанымен, олар үкіметтік емес ұйымдардың (ҮЕҰ) қызметін шектеу құралы ретінде қолданылмауы тиіс. Орталық Азия елдерінің азаматтық қоғамдары өз құқықтарын қорғау және ұлттық заңнаманы халықаралық стандарттарға сәйкестендіру мақсатында төмендегі тетіктерді пайдалана алады.
Репрессивті шараларға қарсы тұрудың алғашқы қадамы – терроризмді қаржыландыру мен ақшаны жылыстатуға қарсы іс-қимыл (ПОД/ФТ) саласындағы заңнаманы жүйелі және проактивті түрде мониторингтеу, сондай-ақ оның ФАТФ стандарттарына және Орталық Азия елдерінің халықаралық міндеттемелеріне сәйкестігін талдау. ФАТФ-тың 8-ші ұсынымының негізгі талаптарының бірі – реттеу шараларының пропорционалдығы, яғни барлық ҮЕҰ-ға ортақ шектеулер енгізуден бас тарту және тек шынымен терроризмді қаржыландыру қаупі бар ұйымдарға ғана алдын алу шараларын қолдану. Егер ФАТФ стандарттары ҮЕҰ-ға заңсыз қолданылса, олар мәселені егжей-тегжейлі сипаттап, қажет болған жағдайда дәлелдер мен материалдарды қоса отырып, ФАТФ хатшылығына жүгіне алады. Алайда тәжірибе көрсеткендей, ФАТФ хатшылығы мұндай өтініштерді көбіне сол елдің үкіметіне қайта бағыттайды. Сондықтан ҮЕҰ өз өтініштерін нақтылап, ФАТФ-тан не күтетіні мен ықпал ету тетіктерін айқын көрсетуі тиіс. Азаматтық қоғам өкілдері ФАТФ бойынша ҮЕҰ-лардың жаһандық коалициясын пайдаланып, Қазақстандағы реттеудің коммерциялық емес секторға нақты әсерін көрсететін ұжымдық өтініштер бере алады. Бұл платформа 2023 жылы өзінің тиімділігін дәлелдеді, сол кезде коалиция 8-ші ұсынымды қайта қарауға және ҮЕҰ-дың қаржыға қол жеткізу құқығын ескерудің маңыздылығын мойындатуға қол жеткізді. Қазақстандық ҮЕҰ осы коалициямен еркін байланысып, шамадан тыс реттеу мен мемлекеттік қысымның дәлелдерін ұсына алады.
ФАТФ және оған ұқсас өңірлік топтар елдерді өзара бағалауды тұрақты түрде жүргізеді, және азаматтық қоғамның бұл процеске қатысуы репрессияларға қарсы тиімді құрал бола алады. Атап айтқанда, азаматтық қоғам ұйымдары мыналарды жасай алады:
Азаматтық қоғам ФАТФ стандарттарын қайта қарау процесіне тікелей қатысып, ҮЕҰ-ларды шамадан тыс реттеуден қорғауды күшейтуге ықпал ете алады. Бұл келесі жолдармен жүзеге асады:
Мемлекеттердің репрессивті шараларына қарсы тұру үшін азаматтық қоғам халықаралық адвокация құралдарын пайдалана алады. Атап айтқанда, ҮЕҰ мына әрекеттерді орындай алады:
Пайдалы қазбаларды өндіру саласындағы ашықтық бастамасы (ИТБИ) пікір білдіру еркіндігін, бірлестік құқығын және шешім қабылдау процестеріне қатысуды жақсартуға бағытталған бірқатар тетіктерге ие. Сонымен бірге, бұл тетіктер ИТБИ процесінің шеңберімен шектеледі. ИТБИ көпжақты бастама болып табылатынын және шешімдер ережелерді сақтау мен орынды ымыраға келуге негізделетінін есте сақтау қажет. Сондықтан бұл тетіктердің тиімділігі азаматтық қоғам белсенділері ұсынған ақпараттың сапасына байланысты. ИТБИ стандарты азаматтық қоғамның белсенді және тәуелсіз қатысуын тікелей қарастырады. Бұл Орталық Азия елдерінде азаматтық кеңістікті қорғау мақсатында ИТБИ-ды пайдалану мүмкіндігін береді, үкіметтерден азаматтық қоғамның «толық, белсенді және тиімді қатысуын» қамтамасыз етуді талап ете отырып, ИТБИ стандарты мен валидация нәтижелері бойынша түзету шараларын орындауды міндеттейді.
ЭЫДҰ стандарттарын және ұйымның Қазақстан, Қырғызстан және Өзбекстанмен өзара іс-қимылын талдау Орталық Азия елдері мемлекеттік басқару, сыбайлас жемқорлыққа қарсы саясат, цифрлық трансформация және жауапты бизнес жүргізуді ілгерілету салаларына ЭЫДҰ шеңберінің негізгі элементтерін біртіндеп енгізіп жатқанын көрсетеді. Елдердің ешқайсысы ЭЫДҰ мүшесі болмаса да, мониторинг тетіктері, тақырыптық шолулар және аймақтық бастамаларға қатысу ашықтық, есептілік және инклюзивтілік стандарттарын ерікті түрде енгізуге ықпал етеді. Үш елдің барлығында ЭЫДҰ стандарттарының ішінара, бірақ күшейіп келе жатқан институционалдануы байқалады. Ең кеңінен қамтылған қағидаттар — ашықтық, RIA, есептілік және сыбайлас жемқорлыққа қарсы саясат. Адам құқықтарына тікелей қатысты мәселелер әлі де әлсіз көрініс табуда, бұл ұлттық күн тәртібіне және құжаттарға интеграциялаудағы басты қиындықтардың бірі. Алайда инклюзивтілік, қолжетімділік, теңдік және қатысу қағидаттары қазірдің өзінде негізгі саяси құжаттар мен саясатқа енгізілген. Азаматтық қоғам аймақта ЭЫДҰ стандарттарын бейімдеу мен мониторингте негізгі рөл атқарады. Аймақ елдерінің барлығында азаматтық қоғам ұйымдары балама ақпарат ұсынуға (көлеңкелі есептерді қоса алғанда), консультациялық процестерге және ашық басқару, сыбайлас жемқорлықпен күрес және жауапты бизнес күн тәртібін ілгерілетуге қатысады. Қазақстан мен Қырғызстанда азаматтық қоғамның серіктестік процестерге қатысуы кеңірек, ал Өзбекстанда бұл процесс қалыптасу сатысында. Қазақстан ЭЫДҰ-мен институционалдық жақындасудың ең жоғары деңгейін көрсетеді: Country Programme бағдарламасына қатысу, ЭЫДҰ Кеңесінің ұсынымдарына ресми қосылу, Ұлттық байланыс пунктінің жұмыс істеуі және тұрақты тақырыптық шолулар. ЭЫДҰ стандарттары мемлекеттік басқару, сыбайлас жемқорлықпен күрес, цифрлық үкімет және ашық басқару салаларындағы реформаларға белсенді әсер етуде. Қырғызстан Стамбұл іс-қимыл жоспары, статистикалық және инфрақұрылымдық жобалар сияқты бірқатар аймақтық бастамаларға қатысады және SIGMA қолдауына ие. Институционалдық шектеулерге қарамастан, ел ашық басқару, сыбайлас жемқорлыққа қарсы есептілік және азаматтық қоғамның қатысуы бойынша ЭЫДҰ-ның үздік тәжірибелеріне сүйенеді.